×

 

Learning in Service and Action

9 October 2022 - 7am-3pm

Creating meaningful connections, developing local and global learning communities

The Education Development Institute’s Teaching and Learning Forum 2022 calls educators to mobilize pedagogical approaches which integrate knowledge, skills, dispositions and understandings with community service action, as an integral part of the learning process to address societal, ecological and community needs within and beyond the school sites.

This year’s theme is Learning in Service and Action; Creating meaningful connections, developing local and global learning communities

The Teaching and Learning Forum will  take place in Education City, Doha  on 9 October 2022. This conference will  include a virtual experience for those participants unable to attend in person.

 

 In-Person Registration

 

Virtual Registration
 1000 QR
 250 QR

Access to education city campus, and access to the digital platform of this forum 

 

 Access only to the digital platform

of this conference 

Attending any of the 50+ workshops

offered Including keynotes sessions

 

Virtual networking on the digital platform 

 Face to face networking     Ability to attend a reduced program of 12 live streamed, virtual presentations 

 

This event promises to support educators in considering  ways in which they might;  

  • Engage with values and embody principles driving service learning, 

  • Reflect  and formulate learner engagements and actions appropriate to their context

  • Connect to create local and global networks for mobilization

Meet our Keynote Speakers

 

عبد الرحمن الحرمي

:السيرة الشخصية

عبد الرحمن الحرمي تربوي وإعلامي ، خبير في مجال الابداع والابتكار حاصل على دبلوم الإرشاد الأسري والإرشاد التربـوي التخصصي والبرمجة اللغوية العصبية وحاصل على شهادة مدرب معتمد من مركز إيلاف ترين في بريطانيا وهو مستشار بمواقع إسلامية تربوية ، خريج معهد كرسي النـور للقيادات الاجتماعية ( من دولة الكويت، كما عمل بمجال الإدارة لعدد من المراكز التربوية منها مدير مركز رؤية التربـوي ونائب رئيس نادي قمم وأمين سـر لعدد من مدارس وزارة التعليم والتعليم العالي .

 

التعلم عبر الخدمة المجتمعية ( المُعلم الصانع )

 

وصف الجلسة: سنقوم بتسليط الضوء على دور المعلم في القدرة على التخطيط لدرس ناجح لتمكين المتعلمين في تعزيز الخدمة المجتمعية وكيف يعمل على تنمية المهارات الأساسية والقوة التي ستنتج في مستقبل النشء ورواد الغد ، سنقوم بعرض تجارب ونماذج مميزة لعدد من الطلاب الذين قاموا بمشاريع خدمية وكان لها أثر إيجابي في حياتهم المهنية.

فتح آفاق للمعلم في القيام بدوره كمؤسس و صانع لعقل الطفل .
طرح تجارب ناجحة يمكن تطويرها من خلال الإضافات و العصف الذهني.
الخروج من نمطيّة التعليم من أجل النجاح الأكاديمي فقط.
مشاركة الطالب في مسؤولية خدمة المجتمع.

Cathryn Berger Kaye


Biography:

Cathryn Berger Kaye travels throughout the United States and globally, providing professional and organizational development programs, conference keynotes, in-depth institutes, and tailored education and learning resources. Her expertise spans service learning, 21st century competencies, social and emotional learning, climate and culture, youth engagement and leadership, effective teacher strategies, and environmental sustainability, all towards infusing social justice into the mainstream of education. Her work exemplifies best teaching practices.

 

Moving from Ideas to Action: Why Service-Learning Matters

 

Session Description: Activating youth to improve the world – locally and globally: this is what we can do, together. We are more connected than ever. These last years have brought community needs to the forefront. Our students care, and they want to be participants and catalysts for change. With service learning as a reliable pathway, we can link academics to meaningful inquiry that provokes curiosity, discovery and inspires purposeful action. By also connecting to the United Nations Sustainable Development Goals, we can see how what happens within our classrooms connects youth to problem.

ناصر المغيصيب

 

:السيرة الشخصية

المهندس ناصر المغيصيب مدير إدارة إستراتيجيّات التّطوع في اللجنة العليا للمشاريع والإرث، ناشط اجتماعي في المجتمع القطري، حاصل على بكالوريوس في الهندسة من أستراليا والماجستير التنفيذي في الإدارة من مؤسسة قطر. قام بإعداد وإدارة وتأسيس مجموعة من المبادرات والأنشطة والمشاريع المجتمعيّة والإنسانيّة على المستوى المحلي والخارجي منها: ( طموح للتنميّة المجتمعيّة ، رحماء للعمل الإنساني التنموي ) في قطر، مَثّلَ العديد من المؤسسات الحكوميّة والخاصة في عدة مؤتمرات وفعاليّات ولقاءات إعلامية داخل قطر وخارجها.

 

خدمة المجتمع طريقي للتّعلم

 

وصف الجلسة: خلال هذه الجلسة سنتعرف على مفهوم التّعلم المُكتسب من الخدمة المجتمعيّة بجميع أنواعها، والذي يعتبر شكل من أشكال التعلّم التّجريبي والخدمي للمساهمة في دمج الدراسة الأكاديميّة مع أنشطة خدمة المجتمع التفاعلية الهادفة، وجعل الخدمة والعمل جزءًا لا يتجزأ من مكونات عملية التّعلم الضرورية لإعداد الأجيال القادمة ومعالجة الاحتياجات المجتمعيّة والبيئية والاجتماعية محليًا وعالميًا. سنقدم مجموعة من المفاهيم الرئيسة المتعلقة بالخدمة المجتمعيّة وسنركز من خلالها على مفهومي التطوع والعطاء كأحد أهم اوجه المساهمات لخدمة المجتمع.

Kiran Sethi

 

Biography:

Kiran Bir Sethi is an Indian designer, educationist, education reformer, and social entrepreneur. With a degree in visual communication from the National Institute of Design, Ahmedabad, she ran a flourishing design practice, but it was when her children started going to school that Sethi recognized her true calling -putting design thinking into education.

 

Human by Chance. HumanE by Design

 

Session Description: Today, student success requires skills for collaboration, creativity, compassion, and problem solving. There is an urgent need to prepare our young people to both navigate an unknown and complex future and believe they have the skills to shape a more desirable, sustainable future. To meet this need, it is even more imperative that teachers tap into their own creativity and build this same belief in their own capacity to develop and drive change within education. Design thinking is one of the ways we can address this need. It asserts that new and better things are possible and that each of us can make change happen if we cultivate a human-centered, collaborative and optimistic mindset.


 

Principles of Service Learning we will be using in the Forum are:

 

Agency

One can make a positive change in the world through consciously enacting deeply rooted values.

Belonging

Meaningful relationships strengthen local and global communities and ecosystems.

Empathy

Valuing all living things and understanding the struggles of others is a catalyst for change.

Mobilization

Creating meaningful connections and networks increases resources and capacity to problem solve and enact change.

Privilege

Analyzing the advantages and disadvantages for individuals and groups within a social/ ecological system reveals pathways for change.

Courage

Accepting responsibility to tackle complex problems together.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pre-Forum Workshop

8 October 2022 - 12-3pm

How Service Learning Works: Practical Ideas for Your Classroom

If you are wondering how to get started with service learning or how to elevate your practice, attend this interactive session that makes service learning doable. Participate in dynamic experiences as we explore how service learning builds the capacity for students to:


• Conduct purposeful action research 
• Authenticate community assets and needs 
• Elevate question asking skills 
• Pause for meaningful reflection 

Gain understanding of the Five Stages of Service Learning. Take away practical strategies you can use immediately, and curricular ideas that open possibilities. Enjoy the process of acquiring a new lens on how to activate student excitement and intrinsic motivation. Designed for educators in grades K-12. Handouts provided.